2014. november 17., hétfő

Kányádi Sándor: Tűnődés a csillagok alatt

Hosszan néztem én az este
    a ragyogó csillagokat.
    Addig néztem, addig-addig,
    amíg lassan kialudtak.

    Eltűnődtem. A magas ég
    tűnődésre elég tágas,
    s csöndessége bennem olykor
    reményt reményre zöldágaz.

    Most is, hogy ott nézelődtem,
    megkapott a végtelenség.
    Úgy éreztem, mintha máris
    fönn a csillagok közt lennék.

    Gyermekálmom két pej lovát
    befogtam a Nagy Göncölbe,
    s hajtottam a Hadak útján
    komótosan, hátradőlve.

    Csupa-csupa ismerőssel
    találkoztam, és a holdnál
    lovaimra alkudott a
    kapcáját szárító bojtár.

    Vásárt csaptam, s jegyet vettem
    egy induló rakétára.
    – Körülbelül kétezeret
    írhatott a Föld naptára. –

    Akkor megfázott a hátam
    (nem csoda, hisz ingben voltam),
    s az induló rakétáról
    vissza, le a földre hulltam.

    Földi tárgyak nőttek körém,
    mindennapok kis tényei.
    Hajnalodott, s a csillagok
    messzibbről kezdtek fényleni.

    Iszonyúan magasra nőtt,
    s reám kacagott az égbolt:
    “Talán meghalsz, anélkül, hogy
    látnád Rio de Janeirót.

    Tán a hangod se jut tovább,
    annál a két fenyőfánál,
    amelyik a dombhajlaton,
    szinte látom, téged sajnál.

    És te akarsz hinni, merni,
    álmodozni más bolygóról?” –
    Csúfondáros kicsi ködök
    szálltak fel a keskeny Oltból.

    Szárközépig ért a harmat,
    nyomot hagytam benne verten,
    de tudtam, ha jő az este,
    konok álmom újrakezdem.

    Végzem, mit az idő rám mér,
    végzem, ha kell százszorozva!
    Hinni kell csak, s följutunk mi,
    föl a fényes csillagokba!

    1955


3 megjegyzés:

  1. Gyerekkoromban mennyit álmodoztam arról, ilyen lesz az élet kétezerben: tablettában vesszük magunkhoz az ételt, űrhajóval közlekedünk stb. Kányádi is így gondolta :)
    "Vásárt csaptam, s jegyet vettem
    egy induló rakétára.
    – Körülbelül kétezeret
    írhatott a Föld naptára. –"

    Ez nem teljesült, de ami lett, az minden képzeletemet felülmúlta.

    Tudom, nem erről szól a vers, de ez is eszembe jutott róla :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó, hogy leírtad Katici :)
      Voltak hasonló elképzeléseim, gondolom az akkori sci-fi filmek hatására :)

      Törlés